Vad behöver ni hjälp med?
Ägardirektiv
Kommunikationsstrategi
Varumärkesplattform
Kommunikationsstöd
Ägardirektiv
Ett ägardirektiv är grundfundamentet för företagets strategiska vägval. I direktivet summeras ägaren/ägargruppens visioner och intensioner med sitt ägande och vad de förväntar sig få ut av sitt bolag. Det är utifrån ägarnas syfte som de strategiska valen kan bli korrekta. Målet med att skapa ett ägardirektiv är både att förstå sitt eget VARFÖR med sitt företagande, och i bolag med flera ägare skapa en gemensam vision för hur bolaget ska utvecklas. I ett ägardirektiv besvaras bland annat:
– Vad ska ditt bolag vara när du är ”klar”?
– Vilka värderingar är inte förhandlingsbara?
– Vad vill du att ditt företag ska generera i form av ekonomisk drivkraft
– Vilken bakgrund och kompetens har du som ägare/ägargrupp, och vad behövs om ni har som mål att växa?
Vi brukar kalla ägardirektivet för företagets rotsystem och det är här förutsättningar kommer för att kunna ta rätt strategiska beslut när bolaget står inför ett vägskäl. För dig som har en styrelse är det här ditt verktyg att styra bolaget i önskad rikning.
Varför ska jag ha ett ägardirektiv?
Det är lätt att tänka att ägardirektiv är något för bara större bolag, men faktum är att oavsett ditt mål med företaget har du allt att vinna på att förstå ditt syfte. Tillsammans resonerar och diskuterar vi oss fram till vad du faktiskt vill med ditt företagande.
Varumärkesplattform
Många företag fastnar i sitt erbjudande och fokuserar gärna på säljprocessen. Men sälj utan marknadsföring är oerhört kortsiktigt – och kostsamt! För varje gång du börjar jaga nya kunder behöver du alltid börja på ruta ett. Det är här varumärkesplattformen kommer in och har till uppgift att skapa koherens mellan företagets vision, affärsmål och tjänster tillsammans med hur marknaden ska uppfatta er.
En vanlig missuppfattning om varumärkesarbete är att det handlar om att förvränga, missleda och att skapa ett falskt skal som inte stämmer överens med verkligheten. Det kunde inte vara mer fel! Att bygga och vårda sitt varumärke är att skapa en plattform med strategiska val för att uppfattas korrekt, för att marknadens ska förstå ert erbjudande och varför just ni är rätt val för dem.
På längre sikt handlar varumärkesplattformen också om att skapa en profil som håller för granskning. Vi människor håller autenticitet högt och med ett tydligt varumärke kommer du uppfattas som genuin och ärlig. Det ska helt enkelt inte special någon roll i vilket sammanhang man kommer i kontakt med er, det ska ändå hänga ihop. Den här delen bygger vidare på ägardirektivet och styrelsens strategiska val. Därför kallar vi den för en del av trädets stam.
Är det verkligen viktigt med varumärkesarbete?
Vi kanske är lite partiska men det är vår absoluta övertygelse om att varumärket är starten för en lönsam säljprocess i alla företag – oavsett storlek. Så snart ett företag är fler än en person ökar risken för att varumärket splittras eftersom alla medarbetare är bärare av företagets profil. För att hålla samman varumärket behöver ni göra det tydligt vad företaget står för och vilken tonalitet som krävs för att kunderna ska uppfatta er korrekt.
Att jobba med sin varumärkesplattform är en långsiktig investering som kräver tid och resurser. Tillsammans jobbar vi med att identifiera vad ägare, ledning, medarbetare och kunder uppfattar som er kärna för att sedan skapa en plattform för er framgång!
Kommunikationsstrategi
För er som har bolagsstrategierna och varumärket på plats är nästa steg att hitta en strategi som fungerar ihop. Många företag bygger sin kommunikation utifrån vad man själv vill kommunicera och visa upp, ett så kallat inifrån-och-ut-perspektiv. Nackdelen med den strategin är att kommunikationens huvudperson – mottagaren – helt försvinner i prioriteringen. För beroende på vem du vill nå och påverka krävs olika kanaler, formuleringar och argumentationer.
Oavsett om det handlar om budskapsformuleringar, paketering av tjänster och kommunikation eller presentationer för säljsammanhang behöver ni ha en genomarbetad strategi för er kommunikation. Här handlar det inte bara om vilka sociala kanaler som är rätt för er, utan hur ni på bästa sätt förmedlar ert varumärke till dem som faktiskt har behov av era erbjudanden. Kommunikationsstrategin är en fortsättning för att bygga stammen efter varumärkesplattformen.
Det är väl bara att göra?
Precis som att sälj utan marknadsföring är kortsiktigt och ineffektiv, är marknadsföring utan strategi bara en önskelista och tidsfördriv. Om ni vågar lyssna på marknad och anpassa kommunikation utifrån den och ert varumärke kommer marknadsföringen stötta säljarbetet på ett helt annat sätt. Det uppstår helt enkelt synergieffekter och ni är direkt flera steg in i säljprocess – även med nya prospekts.
Tillsammans arbetar vi fram en strategi som passar er och era mål.
Kommunikationsstöd
Marknads- och kommunikationsstöd är ett operativt stöd i er verksamhet. Tjänsten passar dig som har behov av att kommunicera med dina kunder och/eller anställda, men saknar själv tid och kunskap. Tjänsten skräddarsys efter era behov och önskemål.
Så fungerar tjänsten
Tillsammans bestämmer vi ungefär hur många timmar i månaden du behöver vår hjälp. Dessa timmar är du garanterad. Skulle du därefter behöva mer stöd har vi alltid utrymme att under perioder lägga på timmar. Vi fungerar lika bra att agera som er kommunikationsavdelning, som att vara en extra resurs tillsammans med den befintliga avdelningen.