Vad behöver du hjälp med?
Ägarkarta
Varumärkesplattform
Kommunikationsstrategi
Ägarkarta
En ägarkarta är en summering av dina mål och framför allt ditt VARFÖR med ditt företagande. I ett större företag kallas det för ägardirektiv och har till uppgift att vara vägvisande för organisationens strategiska arbete. Syftet med ägarkartan är att uttala vilka värderingar och mål du innerst inne vill uppnå på långsikt. Kartan besvarar bland annat:
– Vad ska ditt bolag vara när du är ”klar”?
– Vilka värderingar är inte förhandlingsbara?
– Vad vill du att ditt företag ska generera i form av ekonomisk drivkraft
– Vilken bakgrund och kompetens har du som ägare/ägargrupp, och vad behövs om ni har som mål att växa?
Vi brukar kalla ägarkartan för rotsystemet och det är här du skapar förutsättningar för att ta rätt strategiska beslut när du kommer till olika vägval längst med din företagsresa.
Varför ska jag ha en ägarkarta?
Det kan låta som att ägarkartan är ett verktyg för större bolag, men sanningen är att oavsett om ditt mål är att fortsätta som soloföretagare eller vill växa dig större har du allt att vinna på att förstå ditt syfte. Samtidigt förstår vi utmaningen att våga stanna upp och investera i ett strategiskt arbete som soloföretag. Därför anpassar vi upplägget för din plånbok och erbjuder alltifrån omfattande stöd att hitta din unika karta – till att du gör jobbet i större utsträckning på egen hand.
Prisexempel från 9 900 kr
Varumärkesplattform
Som soloföretagare eller startups är det väldigt enkelt att fastna i sitt erbjudande. Det är naturligt att utveckla sina tjänster eller produkter och därefter börja jaga på marknaden. Men sälj utan marknadsföring är oerhört kortsiktigt och kostsamt. Du behöver alltid börja på ruta ett när det är dags för nästa uppdrag eller kundrelation. Varumärkesplattformen har till uppgift att skapa koherens mellan din vision, ditt affärsmål och dina tjänster tillsammans med hur marknaden uppfattar dig.
En vanlig missuppfattning kring varumärke är att det handlar om ytpolering och att skapa ett skal som inte stämmer överens med verkligheten. Det kunde inte vara mer fel. Varumärke handlar om strategiska val för att uppfattas korrekt, för att marknaden ska förstå din profil, vad du kan erbjuda och varför du är rätt val för just dem.
På längre sikt handlar varumärkesplattformen också om att skapa en profil som håller för granskning. Vi människor håller autenticitet högt och med ett tydligt varumärke kommer du uppfattas som genuin och ärlig. Den här delen bygger vidare på ägarkartan och därför kallar vi den för en del av trädets stam (och det är viktigt att den följer ditt rotsystem).
Är det verkligen viktigt med varumärkesarbete när jag är ensam?
Vi kanske är lite partiska men det är vår absoluta övertygelse om att varumärket är ännu viktigare för dig som soloföretagare och startups. Ditt företags viktigaste tillgång är du, och din profil är direkt avgörande för om dina prospekts väljer att bli din kund eller för att investerare ska satsa på just ditt företag. På samma sätt som med ägarkartan anpassar vi upplägget efter dina förutsättningar, men oavsett finns vi här som stöd i din resa att hitta din plattform för varumärket.
Prisexempel från 13 900 kr
Kommunikationsstrategi
För dig som har stenkoll på varför du driver ditt bolag och hittat ditt varumärke är nästa steg att hitta en strategi som fungerar ihop med dig och bolaget. Många bygger sin kommunikation utifrån vad man vill berätta, ett så kallat inifrån-och-ut-perspektiv. Nackdelen med den strategin är att kommunikationens huvudperson – mottagaren – helt försvinner. För beroende på vem du vill nå och påverka krävs olika kanaler, formuleringar och argumentationer.
Oavsett om det handlar om budskapsformuleringar, paketering av tjänster och kommunikation eller presentationer för säljsammanhang behöver du ha en genomarbetad strategi för din kommunikation. Här handlar det inte bara om vilka sociala kanaler du ska befinna dig på, utan hur du på bästa sätt förmedlar ditt varumärke och profil till dem som faktiskt har behov av dina erbjudanden. Kommunikationsstrategin är en fortsättning för att bygga stammen i ditt bolag efter varumärkesplattformen.
Det är väl bara att göra?
Precis som att sälj utan marknadsföring är kortsiktigt och ineffektiv, är marknadsföring utan strategi bara en önskelista och tidsfördriv. Om du tar dig tiden att lyssna in din marknad och anpassa din kommunikation utifrån den och ditt varumärke, kommer marknadsföringen stötta ditt säljarbete på ett helt annat sätt. Det uppstår helt enkelt synergieffekter och du får mer eller mindre en egen kommunikationsavdelning trots att du är ensam i bolaget.
Prisexempel från 15 900 kr